Familie Haamberg-Niehoff (oude Stokke)

In mijn nimmer aflatende speurtocht naar oude foto's, bidprentjes en documenten bezocht ik medio 2010 Minie Groeneveld-Japink in Lattrop. Minie van de ‘Winkel Stokke', ook wel Minie van het 'Sparretje' genaamd. Iedereen in Lattrop en Breklenkamp kent haar zo. Sinds enige jaren is de buurtwinkel een Troefmarkt. Ik had het vermoeden dat hier vroeger foto's gemaakt waren. Minie kon desgevraagd mijn vraag bevestigend beantwoorden. Na de koffie begon ze een korte zoektocht en plaatste een klein houten kistje tussen de kopjes op de keukentafel. Hierin zaten Gevaert en Kodak mapjes met negatieven. Uit de opengeklapte mapjes kwamen meer dan 100 negatieven te voorschijn. Sommige waren door vocht grijs uitgeslagen of zaten aan elkaar geplakt. Het merendeel zag er redelijk uit. Ik kreeg deze negatieven enkele dagen van haar te leen om te scannen. Dat zou nog een probleem worden. Mijn scanner bakte er niet veel van. Dan te licht, dan veel te donker. Ook de geavanceerde scanner bij 't Heemhoes in Denekamp bracht niet het gewenste resultaat. Toen bleef er maar één mogelijk over: laten afdrukken, de foto's scannen en dan restaureren. Kost echter een paar tientjes. Zo gezegd zo gedaan. Een langdurig proces, dat wel, maar het resultaat was de inspanningen waard. Daarna begon een lange zoektocht naar namen van de personen op de foto's. Ook dat is voor 90% gelukt. De foto's zijn gemaakt door Bernard Groeneveld (Winkel Stokke) vanaf einde oorlog tot midden jaren '60. Minie: 'Bernard had toen een eenvoudig fototoestel, dat er overigens nog is, en maakte daarmee vooral zondags, al of niet op verzoek, foto's van de kerkgangers'. Deze werden dan op verschillende plekken om het huis geschoten. Vaak werden ze gekiekt voor de nu bijna 200 jaar oude schuur van de voormalige Waterstaatskerk.Ook de familie werd vaak op de foto gezet. Verder zijn er foto's van de bevrijdingsoptocht in 1945 en eiergadders. In deze collecte ook enkele foto's van de familie Haamberg op Oude Stokke. Dit erf ligt tegenover de oude school aan het begin van de Bergvennenweg en wordt nu bewoond door de familie Scholten-Bodde.

Genealogie van de familie Haamberg.

Familie Haamberg-Niehof op oudeStokke in LattropGerardus Haamberg, *04-09-1874 in Lattrop 89 (Oude Stokke), zoon van Jan Gerrit Haamberg en Johanna Wolbers (*Evert in 't Veld/Snieder Berend). Gerardus is overleden op 11-03-1943 in Lattrop 89 (Oude Stokke), 68 jaar oud. Hij trouwde, 29 jaar oud, op 11-05-1904 in Denekamp met Euphemia (Fen) Niehof(f) 29 jaar oud. Euphemia is geboren op 02-06-1874 in Breklenkamp (oude Wassink of Dolf), dochter van Adolf Nijhoff en Johanna Maria ter Duis. Euphemia is overleden op 11-04-1956 in Lattrop 89, 81 jaar oud. Zij hadden een gemengd boerenbedrijf.

Kinderen van Gerardus en Euphemia: 1. Johanna Maria (Hanna) Haamberg, midden op de foto, (bekend als 'ool Stokn Hanna'), *07-03-1906 in Lattrop 79 (Oude Stokke). Hanna is overleden in 1970 te Lattrop. Zij trouwde met Bernardus Gerardus Groeneveld (ool Stokn Bennad), zoon van Johannes Hendrikus Groeneveld (geboren op Lutke Veldman) en Maria Tijscholte. Bernard nam dus de huisnaam van zijn vrouw aan. Hij is geboren Maria Tijscholte 18621925 ev Johannes Hendrikus Groeneveld (de Meijer) Lattropop 17-12-1903 in Lattrop (De Meijer). Bernard en Hanna betrokken in 1953 een nieuw gebouwde boerderij tegenover het Pandoer. Sina ging met Hanna mee en gedrieën zijn ze daar oud geworden. Kinderen waren hun niet gegund. Bernard was voor het huwelijk boerenknecht bij de familie Brummelhuis in Lemselo en ook bij het kinderloze echtpaar Roelofs-Wiefferink in Lattrop, huisnaam Roelofshuis/-Roolsboer. Daarna landbouwer en werkzaam als grondwerker bij de ruilverkaveling. Zijn favoriete sport was kloatscheetn. Hij is overleden op 10-11-1987 in Lattrop 83 jaar oud. Het oude Stokke werd na het vertrek van Hanna en Sina bewoond door de familie Gerard Bodde (Stokke) en Marie Meulenbroek.

Sina Haamberg geb. oude Stokke Lattrop2. Maria Gezina (Marie)Haamberg (ool Stokn Marie), *20-01-1907 en ongehuwd overleden op oude Stokke 13-02-1950, slechts 43 jaar oud. Rechts op de familiefoto.
3. Aleida Gezina (Sina) Haamberg (ool Stokn Sina), *08-06-1909 en †24-05-2002, 92 jaar oud. Zij bleef eveneens ongehuwd. Links op de foto.
De volgende 3 kinderen zijn jong overleden.
4. Aleida EuphemiaHaamberg, *16-06-1911 en †18-05-1912,11 maanden oud.
5. Hermina Geertruida (Mientje) Haamberg, *14-01-1914 en †18-02-1917, 3 jaar oud.
6. NN Haamberg, levenloos geboren zoon, *09-01-1916.

Met het overlijden van Sina in 2002 is deze tak van de familie Haamberg uitgestorven.

Trouwfoto Bernard Groeneveld en Hanna Haamberg ca 1953Boerderij fam Groeneveld-Haamberg Lattrop

Hierboven trouwfoto van Bernard Groeneveld en Hanna Haamberg en de boerderij aan de Bergvennenweg.